onsdag 18 maj 2011

gymnasieintervju 2.0

Igår var jag på besök hos en ny klass på omvårdsnadsprogrammet i Linköping. Rotade runt ibland olika idéer på upplägg för workshop och gjorde om några nya intervju-upplägg. Rätt mkt av den här lektionen gick åt till gemensam introduktion i helklass dom hade, innan jag fick träffa några enskilt och jag hann bara med 3 pers. Den tredje var tom. efter skoltid för eleven. Fint och mkt tack för det :) Varje samtal, oavsett om det är 1 eller 3 pers tar visst ca 20 minuter. För att få till ett samtal. Men det är väldigt fina samtal att få ta del av!

Det här är alltså inte så dom poserade framför min kamera utan bild från skolans officiella hemsida...

Jag provade en intervju tillsammans med en sorts CV som framför allt kartlägger vad man har för förutsättningar med sig, som ev kan påverka hur ens framtid kan te sig. "uppväxt, föräldrar/motsv. vuxna förebilder arbetar med... plats, ekonomi, social status etc.

Och en variant med fokus på val. VAL jag tvingas göra, VAL jag skulle vilja göra, VAL jag önskar jag hade möjlighet att göra. Det visade sig mest inte vara såå aktuellt med val just i 1-2 året på gymnasiet i det här fallet, mer aktuellt i nian och inför studenten. Inte helt otippat. Men båda dessa uppgifter ledde in på samtal som berörde mycket angående framtid och ens idéer och ambitioner/icke-ambitioner.
Alla jag har träffat har varit så grymt bjussiga på sig själva och fina att möta, och har gett väldigt mkt en bild av hur det kan vara att vara 15-19 och fundera över sitt framtida liv. Fast, dom flesta jag har mött har inte verkat fundera så mkt, utan haft en väldigt genomtänkt och färdig plan. intressant.

Kan ju inte låta bli att lite skjutsas tillbaka till min egen gymnasietid i 1000 minnen och känslor för det, när jag här i huvudsak träffar högstadie- och gymnasieungdomar och går till deras sammanhang. Skolan, kvällsarrangemang och så. Lite läskigt, men samtidigt känns det som att jag får en närmare koppling till deras värld genom det. Undrar vad det gör med mitt sätt att förhålla mig till allt material vi har och hur jag tar mig an det. Har ju fortfarande framför allt ett utifrån-perspektiv i det. Fast "Helena 18 år"-busar med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar